FEDERACION ESPAÑOLA DE MUNICIPIOS Y PROVINCIAS

La FEMP presenta a FITUR el Manual de Models de Gestió Turística en l'àmbit local


La Presidenta de la Comissió de Turisme de la FEMP, l'alcaldessa d'Eivissa, Lurdes Costa, ha presentat en el marc de la Fira Internacional de Turisme (FITUR), el Manual de Models de Gestió Turística en l'àmbit local. El document conté una reflexió sobre la problemàtica dels municipis turístics i presenta un catàleg de bones pràctiques relacionades amb la creació d'entitats mixtes de gestió turística.



La iniciativa està emmarcada en el programa Suports de Promoció de Destinacions, afavorit per Turespaña i la FEMP, en què han participat un total de 109 entitats, en la seva major part entitats locals (municipals i supramunicipals), i en menor percentatge, ens de gestió turística,
 
Les bones pràctiques incloses en el manual corresponen als projectes dels ajuntaments de Alange (Badajoz), Benicàssim (Castelló), Còrdova, Elx, Real Lloc de Sant Ildefons (Segòvia) i Valladolid.
 
El Manual, impulsat per la Comissió de Turisme de la FEMP, ofereix fórmules perquè els ajuntaments puguin gestionar de forma eficient l'oferta turística i els serveis, basant-se en el principi de la qual activitat turística és un element transversal de les polítiques locals, clau en la generació d'ocupació i riquesa en el municipi.
 
La Presidenta de la Comissió de Turisme de la FEMP va explicar que es tracta d '"una aposta clara per una gestió basada en la corresponsabilitat i en el cofinançament que garanteixi la participació activa del sector empresarial" i, al mateix temps, "en la generació de estructures estables de gestió que garanteixin la implantació polítiques turístiques sostenibles i de qualitat, a llarg termini ".
 
Lurdes Costa ha afirmat que darrere de cada destinació turística hi ha un Ajuntament que dóna serveis i que, tot i no tenir competències directes en aquesta matèria, "ens sentim competents i responsables dels nostres turistes". En aquest sentit, va expressar el desig de continuar treballant de la mà amb Turespaña en el desenvolupament futur del programa Suports de Promoció de Destinacions, i de millorar el finançament específica dels municipis turístics.
 
Ludint al contingut del Manual, va assenyalar que avui podem presumir d'Entitats Locals amb un major grau de professionalització i una visió integral de la destinació, que s'allunya del desenvolupament exclusiu de campanyes promocionals o de la construcció de grans infraestructures, com passava en anys anteriors.
 
L'alcaldessa d'Eivissa va destacar, entre altres èxits, la creació de productes turístics singulars, l'aposta per la qualitat del servei, l'ús sostenible dels recursos o la utilització de les noves tecnologies, "elements diferenciadors de la nostra oferta i de les nostres campanyes promocionals ". En definitiva-va afegir-, el manual reflecteix el paper fonamental que han d'assumir les entitats locals com a principal prestador dels serveis que demanda el turista.
 
En l'acte de presentació del Manual, al costat de Lurdes Costa, van intervenir el subdirector adjunt de Desenvolupament i Sostenibilitat Turística de Turespaña, José Díaz, el gerent de Promoció Turísitica de Valladolid SL, Gabriel Ureta, el President del Consorci de Turisme de Còrdova, Vicente Carmona, el gerent de la Fundació Turisme d'Elx, Enrique Pineda, i el Director d'Economia i Hisenda de la FEMP, Carlos Prieto.
 
El representant de Turespaña va mostrar la seva satisfacció pels resultats del programa "Suports", perquè serveix per trobar interlocutors sòlids en l'àmbit municipal i per la incentivació que ha suposat dels organismes mixtos de gestió. "És un model que serveix per al futur, per les sinergies i les economies d'escala que genera", i perquè obre el camí per establir canals de comunicació estables i efectius, involucrant a les diferents administracions territorials i agents empresarials.
 
Sobre la continuació en anys vinents del programa, José Díaz ha confiat que pugui reprendre, però "sobre la base de la necessària optimització dels recursos públics".
 
Suports de Promoció de Destinacions
 
El programa "Suports de Promoció de Destinacions", el desenvolupament s'analitza en el Manual presentat per la FEMP, va iniciar la seva marxa el 2007, amb tres convocatòries consecutives d'ajuts a les entitats locals orientades a promoure la millora de la gestió turística de les destinacions . La major part dels participants, el 42%, són destinacions d'interior, classificats dins del Turisme Cultural i el Turisme Urbà (City Breaks); altre 28% correspon a destinacions de litoral, de Sol &Playa; i el 26% restant a destinacions de Turisme Rural.
 
L'experiència d'aquest programa reflecteix que en el 52% dels casos les entitats participants han creat una nova entitat mixta de gestió turística, amb presència del sector empresarial. Un altre 17% van desenvolupar Convenis de Col.laboració amb els seus respectius sectors empresarials per a la implementació de projectes i / o programes. A aquests projectes, cal sumar-los els relacionats amb la potenciació d'entitats de gestió ja existents, que o bé han millorat respecte a la participació del sector empresarial, o han dut a terme accions de planificació, aquest grup ha representat aproximadament el 15% de les entitats participants.
 
Una altra dada singular és el que reflecteix que la gran majoria d'entitats participants en el programa "Suports de Promoció de Destinacions", més d'un 70%, han elaborat un Pla Estratègic de Turisme, el 47% han implementat un Pla de Desenvolupament de Producte , i el 36% han realitzat també un Pla de Màrqueting Turístic.