FEDERACION ESPAÑOLA DE MUNICIPIOS Y PROVINCIAS

Presentada la Setmana Europea de la Mobilitat 2010


Noves alternatives de mobilitat urbana i, sobretot, nous models de ciutat que permetin guanyar en salut i benestar als ciutadans i la millora del medi ambient van ser les principals propostes formulades per les ministres Elena Espinosa i Trinidad Jiménez, i per l'alcalde de Vigo i President de la Xarxa Espanyola de Ciutats pel Clima, Abel Caballero, durant la presentació de la Setmana Europea de la Mobilitat 2010, que es desenvoluparà entre el 16 i el 22 de setembre sota el lema "Mobilitat, Salut i Seguretat: mou-te amb intel ligència i viu millor ".



En l'acte de presentació, celebrat a Madrid, va participar també el geriatra, José Antonio Serra, que va defensar els beneficis de l'activitat física per a la salut. Sobre aquests beneficis incidir Abel Caballero al referir-se als Plans de Mobilitat Sostenible que posen en marxa els Ajuntaments i en les iniciatives que, segons ell, suposaran una revolució en els propers anys, com la peatonalització de zones urbanes que permetin als ciutadans desplaçar- a peu i evitar el vehicle privat.
 
Al costat d'aquesta proposta, Caballero va defensar també el transport públic, al qual va dir que cal afegir avantatges comparatius-preu, comoditat ... - sobre el vehicle privat per impulsar el seu ús; va recolzar igualment l'establiment d'altres maneres alternatives de desplaçament, com el cotxe elèctric, per a la implantació cal la col.laboració de les tres Administracions, i va defensar, a mig termini el redisseny de les ciutats i la seva evolució cap a estructures policèntriques, amb serveis a cada zona que evitin la necessitat de realitzar grans desplaçaments. Segons la seva opinió, la ciutat del segle XXI, amb una consciència mediambiental més arrelada en el teixit social, té poc a veure amb el model de ciutat del Segle XX, on les distàncies semblaven no importen. Ara cal implementar nous plans urbans perquè, segons va subratllar, "o canviem les nostres ciutats o el canvi climàtic acaba amb nosaltres".
 
Durant l'acte inaugural inauguració de la Setmana, la ministra de Sanitat i Política Social, Trinidad Jiménez, va apostar per crear una nova cultura de la mobilitat, per disminuir els problemes de salut relacionats amb la contaminació atmosfèrica-com malalties respiratòries o cardiopaties-i els relacionats amb la falta d'activitat física-com el sobrepès i l'obesitat-. Trinidad Jiménez va avançar a més una proposta del seu Ministeri orientada a completar amb informes sobre conseqüències per a la salut totes les iniciatives legislatives proposades pel Govern.
 
Per la seva banda la ministra Elena Espinosa va destacar que totes les iniciatives compreses en el programa de l'edició d'enguany signifiquen un suport a tots els municipis, que són els primers protagonistes a l'hora de desenvolupar polítiques que fomentin la mobilitat sostenible a les nostres ciutats, en col.laboració amb la resta de la societat civil, representada a través d'institucions, organitzacions i empreses.
 
La Setmana Europea de la Mobilitat és una campanya de conscienciació adreçada a sensibilitzar la població sobre l'ús de modes de transport més sostenibles, com el transport públic, la bicicleta i els viatges a peu, a través de diferents activitats, alhora que anima a les ciutats europees a promocionar aquests modes de transport ia invertir en les infraestructures necessàries.
 
Des del seu començament el 2002, l'impacte de la Setmana Europea de la Mobilitat no ha deixat d'estendre's. El 2009 es van registrar oficialment un total de 2.181 ciutats participants, involucrant a prop de 237 milions d'europeus. A Espanya, la participació també ha anat en augment cada any, fins a assolir un rècord el 2009, tant d'Autoritats Locals com d'altres sectors socials: 390 ciutats, 39 organitzacions socials, 18 empreses i 21 institucions. Les 390 ciutats participants han implementat un total de 3.806 mesures permanents, amb una mitjana de gairebé 10 mesures permanents per municipi participant, de les quals Espanya ha estat pionera dins de la Unió Europea per ser el primer país que ho va exigir com a requisit de participació en la Setmana Europea de la Mobilitat.