FEDERACION ESPAÑOLA DE MUNICIPIOS Y PROVINCIAS

Guía sobre xestión de servizos municipais mediante sociedade mercantil pública


A xestión dunha sociedade mercantil municipal e a estabilidade presupostaria non son procesos individuais; están moi ligados e requiren unha coordinación e comunicación eficaz entre os responsables da Corporación e os administradores da Sociedade. Do resultado deste entendemento depende en boa medida o nivel de endebedamento e o cumprimento do devandito obxectivo de estabilidade. Para facilitar esta tarefa foi presentada hoxe na FEMP unha Guía, especialmente dirixida a Secretarios e Interventores de Concellos e directivos de empresas públicas.




A Guía é o resultado dun proceso de análise e reflexión realizado durante os dous últimos anos polo Grupo de Traballo sobre Financiamento e Endebedamento constituído por representantes da Asociación de Promotores Públicos (AVS), a FEMP e o Consello de Secretarios, Interventores e Tesoureiros de Administración Local (COSITAL).
O obxectivo é prestar apoio e servir de referencia aos axentes que interveñen na xestión de servizos e infraestruturas mediante sociedades mercantís públicas, e faino achegando a información básica necesaria para determinar os efectos que as diferentes operacións realizadas polas devanditas sociedades repercuten en áreas fundamentais como o endebedamento, a capacidade de financiamento e o cumprimento da normativa sobre estabilidade presupostaria, tanto nas propias entidades coma nas súas administracións matrices.
No acto de presentación interviñeron o Presidente de AVS, Francesc Villanueva; Eulalio Ávila, Presidente de COSITAL; e a Secretaria Xeral da FEMP, Isaura Leal.

Isaura Leal sinalou que esta guía crea un marco que facilitará que as sociedades mercantís axuden a mellorar a sostibilidade das finanzas públicas, a través dun "dobre obxectivo": reducir gasto e ser máis eficientes. As administracións locais serán máis eficientes -dixo- se conseguen ser máis transparentes, traballar con máis racionalización e seguir impulsando procesos de modernización de todas as estruturas dos sectores públicos.


O Presidente de COSITAL, Eulalio Ávila, valorou a guía como un instrumento de planificación económica e afirmou que as sociedades mercantís municipais necesitan reinventar o seu papel porque as empresa pública é necesaria como motor de actividade económica e como medio de prestación directa de servizos.

O Presidente de AVS, Francesc Villanueva, pola súa banda, explicou que a idea de elaborar esta guía parte da necesidade de agrupar nun documento as dúbidas sobre xestión de servizos municipais que recibía a súa asociación, que reúne 165 empresas públicas de vivenda e adoito en España. Tamén expresou que o seu desexo é que a guía se converta no 'vademecum' das empresas de servizos e dos secretarios e interventores de Concellos.

Ámbito e alcance
O documento formula, en primeiro termo, a necesidade mellorar a visión cara ás sociedades mercantís, compatibilizando o principio de eficacia co de legalidade e respectando a normativa especialmente en aspectos como a contratación ou a selección do persoal. Do mesmo modo, apunta como "elemento crucial" a sensibilización de todos os axentes implicados no cumprimento da normativa sobre estabilidade presupostaria e coñecemento mutuo e básico das responsabilidades e competencias de cada un.
Dende un punto de vista funcional, a Guía está focalizada no ámbito do endebedamento, a capacidade de financiamento e o cumprimento da normativa sobre estabilidade presupostaria por parte das sociedades mercantís e outras entidades de titularidade pública no exercicio das funcións que lles son encomendadas. Pero tamén aborda cuestións relativas a outras áreas tales como a xurídica ou a fiscal.

Do mesmo modo, estrutura de xeito sistemático o proceso que, na práctica, se segue habitualmente en canto á selección, deseño e posta en marcha dunha entidade por parte da Administración para xestionar servizos, equipamentos e infraestruturas públicas. A maioría das cuestións abordadas na Guía son plenamente aplicables non só para sociedades mercantís senón tamén para outras formas de xestión previstas no ordenamento xurídico tales como as entidades públicas empresariais ou os organismos autónomos.

Por exemplo, un dos capítulos estuda a fondo todas as cuestións relacionadas coa normativa sobre estabilidade presupostaria. Para iso realiza un exame da normativa, os procedementos e a propia definición de estabilidade presupostaria facendo especial fincapé na aplicación da "regra do 50% ". Do mesmo modo, outro apartado dedícao integramente á análise da viabilidade económico-financeira das sociedades públicas, un elemento clave para asegurar a eficacia deste modo de xestión e, especialmente, para a análise e verificación do cumprimento das obrigas sobre estabilidade presupostaria.