FEDERACION ESPAÑOLA DE MUNICIPIOS Y PROVINCIAS

La FEMP presenta un manual per a representants municipals en els Consells Escolars


El document ha estat presentat a Palència pel president de la Comissió d'Educació de la FEMP, Vicente Ordre Vigara, i l'Alcalde de l'Ajuntament amfitrió, Heliodoro Gallego, en el marc d'unes jornades sobre "Els ajuntaments i l'aprenentatge al llarg de la vida "




La FEMP vol potenciar la figura dels representants municipals en els Consells Escolars i que aquests es converteixin en una referència estable i propera de participació en les activitats educatives del municipi. Per això, ha publicat un Manual de consulta per al'exercici de les funcions i tasques que tenen encomanades.

El Manual, coeditat per la FEMP i el Ministeri d'Educació, subministra als representants municipals en els Consells Escolars de Centre la informació necessària perquè puguin assumir les seves responsabilitats amb un major coneixement de l'entorn escolar, així com per facilitar la seva integració i participació activa en el disseny de la xarxa de centres i en la programació de les seves necessitats més importants.
 
Després de l'elaboració d'aquest document subjau l'interès dels Governs Locals espanyols en potenciar la seva presència en el disseny de les polítiques educatives que es desenvolupen en l'àmbit municipal i en reivindicar el seu protagonisme en l'avaluació de les necessitats de la ciutat en matèria educativa. "La figura del Representant Municipal en els consells escolars és clau per donar a conèixer les competències que les corporacions locals assumeixen i exerceixen en l'àmbit educatiu. Aquestes competències i funcions van més enllà de les meres actuacions en manteniment d'infraestructures bàsiques dels centres públics, ja que els ajuntaments també desenvolupen programes addicionals i complementaris amb la posada en marxa per exemple de Escoles Municipals o d'escoles de formació per a Persones Adultes, a més d'activitats extraescolars. Aquesta guia és per tant una excel lent eina de treball perquè els responsables municipals puguin exercir encara millor el seu treball en els Consells Escolars, fomentant la interrelació entre Ciutat i Escola, impulsant la participació ciutadana i les sinergies de col.laboració que ens permetin seguir millorant el nostre sistema educatiu ", ha assenyalat l'alcalde de Palència durant la presentació.
 
La FEMP considera que els ajuntaments, a més d'exercir amb eficàcia les competències que té encomanades, han d'avançar en el contacte amb els col.lectius de pares, professors i alumnes, en la seva implicació en la programació d'infraestructures i equipaments, en general, i en la planificació, posada en marxa i gestió de programes educatius que completen l'oferta del municipi, com per exemple, les escoles infantils, cases de nens, compensació educativa, educació d'adults o activitats extraescolars, entre altres. "És una guia que servirà de gran ajuda per als representants del municipalisme a les escoles, per fomentar una major relació, més participativa encara i més eficaç", ha destacat el president de la Comissió d'Educació de la FEMP, Vicente Ordre Vigara, que ha fet especial èmfasi en "la necessitat de no regatejar i sí invertir en Educació en temps de crisi".
 
El que un representant municipal ha de conèixer
 
El Manual ofereix una àmplia informació desglossada en 6 apartats i diversos annexos. El primer dels capítols parla de la creixent presència municipal en l'àmbit educatiu, de les competències educatives bàsiques-sistema reglat i no reglat-i de les competències municipals pròpies, tot això acompanyat de la normativa de consulta.
 
La participació escolar, el Consell Escolar Municipal i la figura del representant municipal, estan recollits en el segon capítol del Manual que, a continuació, aborda les claus de la designació d'aquests representants i els diferents models d'assignació, així com les qüestions bàsiques que ha de conèixer per desenvolupar la seva tasca, com per exemple, la legislació i els documents de referència o l'organització dels centres. Després, la guia desglossa les funcions i tasques del representant municipal i els requisits necessaris per complir aquestes funcions, per finalitzar exposant els sistemes i mètodes de coordinació dels representants en els Consells Escolars de Centre.
 
El contingut del Manual no s'esgota aquí. En uns annexos proporciona més informació sobre el sistema educatiu espanyol i diversos models de designació adoptats per alguns ajuntaments. Finalment, a manera de "guia ràpida", exposa 30 preguntes amb les seves corresponents respostes, la normativa autonòmica sobre consells escolars i les pautes perquè els ajuntaments proporcionin als seus representants les dades complementàries i específics de cada municipi.
 
Jornades sobre formació de persones adultes
 
La presentació d'aquesta Manual de la FEMP es produeix en el marc de les Jornades "Els ajuntaments i l'aprenentatge al llarg de la vida. La formació de les persones adultes en el segle XXI ", organitzades amb l'objectiu de conèixer les línies estratègiques d'actuació que es plantegen, tant a nivell internacional com estatal, en les propostes de regulació de l'aprenentatge, així com reflexionar sobre la realitat de la formació de les persones adultes des d'una mirada territorial i en el marc d'una societat democràtica.
 
Aquestes jornades reuneixen a Palència a responsables polítics i tècnics dels serveis d'educació municipals, per parlar sobre oferta informativa a les persones adultes i la complementarietat dels sistemes que s'apliquen, analitzar les experiències de funcionament de les xarxes i de formats existents i conèixer les bones pràctiques en la formació.
 
En les sessions intervenen representants del Ministeri d'Educació, de la FEMP, de la Junta de Castella i Lleó, i de diversos ajuntaments i universitats espanyoles