FEDERACION ESPAÑOLA DE MUNICIPIOS Y PROVINCIAS

Els ajuntaments podran plantejar iniciatives a l'Administració estatal de Consum a través d'un nou òrgan de cooperació


Les corporacions locals podran plantejar iniciatives de política de consum a l'Administració de l'Estat a través d'un òrgan permanent de cooperació institucional. La creació d'aquest òrgan es contempla en el Conveni Marc de Col • laboració subscrit avui entre l'Institut Nacional del Consum (INC), organisme dependent del Ministeri de Sanitat i Política Social, i la FEMP


L'objectiu general del conveni és establir un marc de col.laboració entre ambdues parts per al disseny i desenvolupament de polítiques d'interès comú en els àmbits local i estatal en l'àrea de la protecció dels drets i interessos dels consumidors i usuaris.
 
Aquesta col • laboració abasta objectius de formació i informació dels consumidors, de resolució de conflictes (Sistema Arbitral de Consum), de seguretat de productes, de seguiment de les consultes i reclamacions rebudes per les Oficines Municipals d'Informació al Consumidor (OMIC) i d'ordenació del consum.
 
El conveni ha estat signat per la directora general de Consum i directora de l'INC, Etelvina Andreu, i per la Secretaria General de la FEMP, Isaura Leal. A la signatura també ha estat present el President de la Comissió de Consum i Comerç de la FEMP, Josep Maria Tost, alcalde de Riudecanyes (Tarragona).
 
Funcions del nou òrgan
 
A través de l'òrgan previst en aquest conveni es van institucionalitzar les relacions i la cooperació interadministrativa, es planificaran actuacions conjuntes de l'Administració de l'Estat i les administracions locals dins dels seus àmbits de competència i s'avaluaran informes sobre les normes en elaboració que afectin l'àmbit municipal en matèria de consum.
 
Així mateix, aquest òrgan servirà de via per distribuir informació d'interès per a les Oficines Municipals d'Informació al Consumidor (OMIC), per transmetre criteris consensuats d'actuació en el control de mercat i per establir una xarxa amb eines informàtiques que faciliti la gestió de les actuacions que es decideixin en matèria de protecció dels consumidors.
 
Base jurídica
 
Les competències sobre consum a l'Estat espanyol estan compartits per tres administracions (estatal, autonòmica i local), el que requereix que hi hagi uns paràmetres bàsics de cooperació i coordinació entre elles per garantir una correcta protecció dels drets dels consumidors.
 
Aquesta cooperació permanent s'articula, en l'àmbit de les relacions Estat-Comunitats Autònomes, a través de la Conferència Sectorial de Consum i de la Comissió de Cooperació de Consum.
 
En l'àmbit de les relacions entre l'Estat i les administracions locals no existia fins ara cap òrgan similar, tot i que la vigent Llei de Bases de Règim Local autoritza la creació d'òrgans de col • laboració, amb caràcter consultiu, entre les administracions estatals i les corresponents de les entitats locals.
 
La mateixa Llei ordena que el Govern, a través de la FEMP, haurà d'adoptar les mesures necessàries "per fer efectiva la participació de les entitats locals en la formació de la voluntat nacional en la fase ascendent del procés d'elaboració de totes aquelles polítiques comunitàries que afectin de manera directa a les competències locals ", entre les que ha d'incloure la de consum.
 
També el text refós de la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris i altres lleis complementàries contempla la creació d'òrgans permanents de cooperació institucional del Ministeri de Sanitat i Política Social amb les corporacions locals